Probiotyk na jelita

Flora bakteryjna jelit i jej rola w zapewnieniu dobrej odporności i ogólnej kondycji organizmu jest coraz częściej podkreślana przez specjalistów. Bakterie probiotyczne i ich funkcje w organizmie człowieka znane były od dawna, jednak obecnie wiemy o nich coraz więcej. Dowiedz się, na czym dokładnie polega ich rola, czym jest probiotyk na jelita i kiedy go stosować.

Flora bakteryjna i bakterie probiotyczne – nasi sprzymierzeńcy

Jelita dorosłego człowieka mają długość około 8 metrów i powierzchnię aż 600 mkw. Na ich ścianach znajdują się kolonie bakterii, czyli flora bakteryjna. Bakterii w ludzkich jelitach jest ponad 1,5 kg, a większość z nich powinny stanowić bakterie probiotyczne, czyli dobroczynne mikroorganizmy, które wspomagają trawienie i mają wpływ na ogólną kondycję organizmu.

Gdy mikrobiom jest w równowadze – bakterii probiotycznych jest więcej niż patogenów – nasze układy wewnętrzne, w tym układ odpornościowy sprawnie funkcjonują, a my cieszymy się dobrym samopoczuciem. Gdy równowaga zostaje zachwiana, wpływa to niekorzystnie na nasze zdrowie. Dlatego powinniśmy dbać o to, aby flora bakteryjna zawsze była w równowadze, a dobrze odżywione bakterie probiotyczne w przewadze.

Czym odżywiają się bakterie probiotyczne?

Bakterie probiotyczne do pracy potrzebują energii, a tej dodają im prebiotyki, czyli substancje dostarczane wraz z pożywieniem, które nie są rozkładane przez enzymy trawienne i sok żołądkowy. Prebiotyki to głównie węglowodany złożone. Powinniśmy dbać o ich odpowiednią ilość w pożywieniu, tak by nasze dobroczynne bakterie także miały co jeść.

Naturalne źródła probiotyków i prebiotyków

Naturalne probiotyki, czyli w większości bakterii kwasu mlekowego, to produkty mleczne poddane procesom fermentacji takie jak zsiadłe mleko, jogurt, śmietana czy kefir. W przypadku jogurtów i kefirów pamiętajmy, by wybierać te naturalne, bez dodatków smakowych i bez cukru. Bakterie probiotyczne znajdziemy też w kiszonkach (najbardziej popularne to kiszona kapusta i ogórki) oraz w zakwasie buraczanym i chlebowym.

Naturalnym źródłem prebiotyków, czyli substancji odżywczych dla dobroczynnych bakterii, są warzywa i owoce oraz ziarna zbóż. Jeśli chcemy zadbać o florę bakteryjną jelit, jedzmy banany, ziemniaki, cebulę, czosnek, pomidory i szparagi. Wybierajmy też pełnoziarniste pieczywo oraz makarony, a także włączmy do codziennej diety kasze.

Probiotyk na jelita – kiedy go stosować i jaki wybrać?

Niekorzystne dla naszej flory bakteryjnej jest zwłaszcza stosowanie antybiotyków. Po antybiotykoterapii przydatny jest probiotyk na jelita w postaci np. suplementu diety, który pomoże uzupełnić bakterie probiotyczne w jelitach, dzięki czemu wesprze mikroflorę jelit. Probiotyk na jelita przyda się też po ustaniu objawów nieprzyjemności jelitowych. Zawiera starannie wyselekcjonowane żywe szczepy bakterii probiotycznych, które zasiedlą ściany jelit i wspomogą zastane tam dobroczynne drobnoustroje.

Suplement diety z probiotykiem może też dodatkowo zawierać prebiotyk, czyli substancje odżywcze dla bakterii pochodzenia naturalnego. Taki preparat to synbiotyk.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułWitaminy na odporność dla dzieci

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here